• Print
close

Wat is het nut van SEO?

SEO

Wat is het nut van SEO?

SEO is het toverwoord van vandaag; iedereen die een website maakt en die gevonden wil worden op internet, krijgt met SEO te maken. SEO staat voor Search Engine Optimisation oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Kort gezegd omvat het alle handelingen die je kunt uitvoeren om te zorgen dat je site optimaal vindbaar is door de zoekmachines – en voor zoekmachines mag je rustig Google invullen, want in Nederland is dit de enige werkelijk relevante zoekmachine.

Waarom SEO?

Google regeert; de wereldwijd meest gehanteerde methode om informatie te zoeken op internet is door een of meer woorden in te typen in Google. Google presenteert vervolgens (honderd)duizenden pagina’s die op een of andere manier deze woorden bevatten. MAAR… de volgorde waarin deze pagina’s worden getoond, wordt bepaald door een ingewikkeld en grotendeels geheim algoritme van Google. SEO/optimalisatie is alles wat je doet om te zorgen dat Google jouw site als belangrijk ziet in relatie tot de betreffende zoekwoorden.

Waarom is SEO belangrijk?

Is jouw site een essentieel onderdeel van je marketing en/of salesstrategie, dan is hoog scoren in Google van enorm belang. Uit onderzoek blijkt dat een 1e positie op de 1e pagina van Google 33% van alle bezoekers trekt. Voor de 2e plaats is dit 18% en verder naar onderen en op volgende pagina’s gaat dit als snel naar <1%. Een plaatsje hoger of lager kan enorm schelen in het aantal bezoekers en dus potentiële klanten dat jouw website zal bezoeken.

Hoe werkt SEO?

Dit artikel is te kort om in detail aan te geven hoe SEO werkt, maar er zijn kort gezegd twee belangrijke technieken te onderscheiden: on-page SEO en off-page SEO:
• On-page SEO is alles wat je kunt doen op je website, bijvoorbeeld optimalisatie van de content met specifiek gebruik van relevante zoekwoorden, optimalisatie van de navigatie en structuur van de website
• Off-page SEO zijn de zaken rondom je website die helpen om verkeer naar je website te dirigeren. Denk aan linkbuilding, het verkrijgen van links vanaf andere websites naar jouw website; of aan Social Media waar je door het plaatsen van blogs, artikelen foto’s en video’s werkt aan je reputatie en anderen jouw info zullen delen en ‘liken’;

SEO heeft zich bewezen

Ook al weten we niet precies hoe Google de waarde van een webpagina bepaalt, de ervaring leert wel degelijk dat bovengenoemde technieken leiden tot een betere positie in Google. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar SEO en de effectiviteit van bepaalde technieken en het geeft aantoonbare resultaten. Je kunt eigenlijk beter vragen: Waarom geen SEO? Zonder SEO zal je website vermoedelijk anoniem blijven en weinig of geen bezoekers trekken. Zonder SEO is een website een nutteloze investering die je niets oplevert.

SEO is tot op zeker hoogte iets wat je zelf kunt doen, maar heb je serieuze zakelijke doelen met je website, dan is het verstandig om een SEO-expert in te huren. Hij zal je zeker meer opleveren dan hij je kost!

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page